op de agenda

De Cupido van Château-Renaud: geclassificeerd als een schat!

Persbericht

Cupido schat in het museum
De Cupido van Château Renaud - collectie Musée Gaumais

Een roerende erfgoedlijst

Deze zomer kan het Musée Gaumais zich verheugen in het goede nieuws over een van de werken die het bewaart: de Cupido van Château-Renaud is nu door de Franse Gemeenschap geklasseerd als "schat"!

Het ministerieel besluit van de Franse Gemeenschap van België van 20 juli 2022 heeft dit Romeinse beeldje namelijk officieel als een schat geclassificeerd vanwege zijn artistieke en archeologische waarde.

Op 25 november 2021 heeft de zitting Bescherming van het roerend cultureel erfgoed een bijzonder gunstig advies over deze classificatie uitgebracht, waarin de uitzonderlijke waarde van dit archeologische object wordt onderstreept. De staat van bewaring, de zeldzaamheid, de hoge kwaliteit van de uitvoering en de band met degeschiedenis ende kunstgeschiedenis rechtvaardigen de indeling, de bescherming en het behoud ervan.

Het personeel van het Gaumais-museum en regionale specialisten waren er al zeker van, maar nu is het officieel.

Wat u moet weten over de Cupido van Château-Renaud

Enkele punten die verklaren waarom dit object uitzonderlijk is.

  • Het is een beeld uit de 2e eeuw, dat een jonge naakte jongen voorstelt. Onze iconografische kennis identificeert hem als Cupido, de Romeinse god van de liefde .
  • Het werd gevonden op de versterkte site van Château-Renaud, in een put uit de 4e eeuw, opgegraven in 1990 door het archeologische team van de Service des Fouilles de la Région Wallonne (nu AWaP), destijds geleid door de voormalige conservator van het museum, Gérard Lambert. 
  • Deze context van de ontdekking onderstreept debelangstelling van de eigenaars voor de Gallo-Romeinse periode, aangezien het gedurende meerdere eeuwen (en dus meerdere generaties) bewaard is gebleven.
  • Dit 48 cm hoge voorwerp van een koperlegering (zoals brons) werd met vaardigheid en handigheid gemaakt door een Romeinse kunstenaar met behulp van de verloren-wastechniek.
  • De stijl ervan doet denken aan oude mediterrane producties... de deskundigen zijn het echter niet eens over de oorsprong ervan: eerder provinciaal, van rondtrekkende kunstenaars of van commerciële stromingen uit het zuiden van het Rijk?
  • De houding van deze Cupido komt overeen met de contrapposto De houding van deze Cupido komt overeen met de oude houding, d.w.z. een lichte wiebel waarbij de lijnen van de schouders en de benen tegenover elkaar staan.
  • Twee inkepingen in zijn rug suggereren dat hij kleine vleugels droeg, terwijl de positie van de hand suggereert dat hij een van zijn attributen vasthield (de pijlboog, bijvoorbeeld). 
  • Hoewel er in Europa andere archeologische voorwerpen van dit type bestaan, is het zeldzaam om in Noord-Gallië een werk van deze omvang en kwaliteit te vinden, dat zo goed bewaard is gebleven ...! 
  • De aanwezigheid van dit opmerkelijke standbeeld op Trevirisch grondgebied is ook verrassend vanwege de afwezigheid van een cultuscontext in onze streken. Het is dus waarschijnlijk een privé devotievoorwerp, dat zou hebben toebehoord aan een vrij rijke familie, misschien verbonden met een grotere site (stadscentrum, forum of cultuscomplex), zoals sporen daarvan elders bekend zijn... Maar de aankomst ervan aan het einde van de Oudheid in een kleine vesting blijft een mysterie.
Ga naar de inhoud