Janus of de korrel van pater noster

Janus, met een dubbel gezicht, geeft zijn naam aan januari. Janus is de Romeinse god van begin en einde, van keuzes, van doorgang en deuren. Hij is bifron ("tweekoppig") en wordt voorgesteld met één gezicht naar het verleden gericht en het andere naar de toekomst. 

Deze bottenkraal is nauw verwant aan deze mythologie. Het is afkomstig van een 16e eeuwse christelijke rozenkrans en toont aan de ene kant het getulbande menselijke gezicht van Christus en aan de andere kant een dodenmasker. Deze rozenkranskraal is de drager van de patenôtre (Pater Noster), het hoofdgebed van de rozenkrans. Tegenover leven en dood symboliseert het de overgang van dood naar opstanding.

Het voorwerp werd ontdekt tijdens archeologische opgravingen in de buurt van de kerk Saint-Martin in Vieux-Virton, die werd gesticht op de plaats van een kleine, eveneens Gallo-Romeinse tempel. Anekdotisch illustreert het hoe de christelijke godsdienst gedurende lange tijd in de samenleving werd geïntegreerd door zich aan te passen aan de bestaande geloofsovertuigingen in heidense gebedshuizen en door bepaalde tradities over te nemen, geherinterpreteerd volgens de evangeliën.

In de context van de missie van het Gaumemuseum belichaamt dit graan in zekere zin de continuïteit van het collectieve geheugen van onze regio. Als symbool van het verleden en de toekomst moest het natuurlijk het gestileerde embleem van het Gaumemuseum worden.

Overal waar kunst en cultuur via het Gaumann Museum tot uiting komen, verschijnt dit logo. Hou je ogen open!

Ga naar de inhoud